Lier, 3 juni 2026: Vandaag viert de provincie Antwerpen samen met de vier andere Vlaamse provincies voor de vierde keer op rij Wereldfietsdag. In de provincie Antwerpen vindt de actie dit jaar plaats op de fietsostrade F11 in Lier, aan de fietsteller ter hoogte van de fietsbrug waar de F11 en de F16 samenkomen.
Tijdens de ochtendspits krijgen fietsers op de F11 in Lier een kleine attentie. Daarmee wil de provincie Antwerpen hen bedanken voor hun dagelijkse keuze voor de fiets.
Fietsen is goed voor de gezondheid, voor het klimaat en voor de leefbaarheid in steden en gemeenten. Elke fietser zorgt mee voor minder druk verkeer, minder uitstoot en aangenamere verplaatsingen. Voor heel wat mensen is de fiets bovendien een snelle en betrouwbare manier om naar het werk, naar school, naar de winkel of naar een afspraak te gaan.
Daarom blijft de provincie Antwerpen investeren in veilige, comfortabele en herkenbare fietsroutes. Wereldfietsdag is een moment om stil te staan bij het belang van die keuze én bij de vele fietsers die er elke dag gebruik van maken.
Belangrijke fietsverbinding in Lier
De locatie in Lier is niet toevallig gekozen. Aan de fietsteller komen twee belangrijke fietsverbindingen samen: de F11 van en naar Antwerpen en de F16 van en naar Lint. Heel wat pendelaars, scholieren en recreatieve fietsers gebruiken deze routes dagelijks om zich vlot en comfortabel te verplaatsen.
Dat blijkt ook uit de cijfers van de provinciale fietsteller. In 2025 passeerden hier in totaal 200.912 fietsers. Op een gemiddelde weekdag waren dat 586 fietsers.
Gedeputeerde Mireille Colson, bevoegd voor Mobiliteit, benadrukt waarom de provincie blijft investeren in de fiets: “Elke dag kiezen duizenden mensen in onze provincie voor de fiets. Dat is goed voor hun gezondheid, voor de bereikbaarheid van onze steden en gemeenten en voor de leefbaarheid van onze omgeving. Met deze actie willen we hen heel bewust bedanken. Want elke fietser helpt mee aan vlottere, veiligere en duurzamere mobiliteit. Daarom blijven we investeren in fietsostrades die veilig, comfortabel en herkenbaar zijn.”
Ook stad Lier zet mee de schouders onder de actie.
Tom Van Den Heuvel, deskundige Mobiliteit stad Lier en Ivo Andries, schepen van Mobiliteit stad Lier: “Samen met de provincie blijven we investeren in veilige en comfortabele fietsroutes. Zo maken we van de fiets een vanzelfsprekende keuze voor korte én langere verplaatsingen en wordt Lier een nog aangenamere stad, met ruimte om aangenaam en veilig te fietsen. Elke dag kiezen heel wat inwoners bewust voor de fiets om zich veilig, gezond en duurzaam te verplaatsen. Met deze actie willen we hen bedanken én blijven stimuleren om voor de fiets te kiezen.”
(MSL/foto prov. Antwerpen)